Valors i contravalors (2)

Tal com dèiem a la primera part, hi ha desenes de qüestions que poden generar debat. Però n’hi ha algunes que són constantment recurrents encara que passin els anys. Parlem de tres d’aquestes.

1. Estereotips sexistes

Les qüestions al voltant del sexisme són una de les polèmiques més repetides. De vegades pot semblar que el sexisme era molt més present en la publicitat de fa anys i certament les formes eren molt menys subtils. Aquí tenim un parell d’anuncis de fa quaranta anys:

Sembla clara quina és la funció de la dona al món si ens atenem a aquests dos anuncis, que en realitat el que volen és vendre a les dones la solució màgica per tenir èxit en aquesta funció. Han passat els anys, però sembla que  sota una forma més moderna i menys feridora, avui dia podem seguir trobant anuncis amarats de masclisme:

Especialment sensible és la qüestió dels estereotips sexistes en els anuncis infantils:

2. La provocació com a reclam

Imatges colpidores o imatges feridores? Imatges que ens sacsegen la consciència o imatges que ultrapassen el límit? I en aquest cas… quin límit? La provocació ha estat des de sempre i en qualsevol context una manera ràpida i eficaç de cridar l’atenció d’un auditori, per tant sembla lògic que la faci servir algú que justament busca cridar l’atenció cap al seu anunci per sobre dels altres. Sovint és especialment usada per institucions que volen provocar un canvi d’actitud o una conscienciació en els espectadors.

I això sovint crea debats entre aquells que veuen la provocació d’un determinat anunci com una eina positiva que sacseja la consciència per a una bona causa i aquells a qui fereix. Aquí en tenim alguns exemples:


3. El valor de la persona pel seu físic

Hi ha molts anuncis que ens recorden constantment, especialment al públic femení, que no tenim una imatge tal com “hauria de ser”, que això ens ha de fer sentir malament i que podríem aconseguir la imatge desitjada només consumint aquell producte…

Òbviament, és un problema complex, amb repercussions difuses sobre l’autoestima i l’origen del qual va molt més enllà de la publicitat; és fàcil caure en la simplificació i fins la demagògia en aquest tema. Hi ha, però, alguns anuncis que ens poden ser especialment útils per parlar-ne. En veiem un d’antic i un de nou del mateix producte per veure que en això potser tampoc les coses no han canviat gaire.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: