Identificació

Molt sovint els anuncis busquen que l’espectador s’identifiqui amb el seu protagonista. Per això necessiten segmentar el mercat per decidir exactament a quines persones va dirigit el seu anunci. Ara bé, aquesta identificació pot buscar-se de dues maneres:

Identificació amb el jo real: l’espectador s’identifica amb el protagonista de l’anunci perquè té el mateix aspecte i pateix els mateixos problemes quotidians que ell. Un exemple típic són els anuncis de detergents i productes de neteja. Les actrius triades (quasi sempre dones) no són dones seductores, sinó dones amb aspecte “normal”, que es troba amb els mateixos problemes que qualsevol que renti roba (no pot treure aquelles taques, la roba perd el color…) que, per tant, s’hi sent reflectit. Aleshores la protagonista troba la solució gràcies al producte anunciat. Si jo em sento identificat/da amb el problema del protagonista, potser també m’hi sentiré amb la solució.
El primer exemple és un anunci d’un medicament. Fixem-nos en els dos actors triats, en com van vestits, maquillats, els problemes que tenen…


Identificació amb el jo ideal: el protagonista no és allò que l’espectador és, sinó allò que voldria ser; l’aspecte físic, el decorat, les actituds, les qualitats, el glamour… no són pròpies del món real de l’espectador, sinó que el traslladen a un món ideal. Un exemple típic són els anuncis de colònies i perfums. Els protagonistes d’aquests anuncis no fan gens cara que paguen hipoteques ni agafen la grip.

Aquest anunci també és d’un producte relacionat amb la salut. Però ara ha canviat molt l’actriu triada, el pentinat i maquillatge (el típic aspecte d’estar per casa…), el seu vestuari (fins i tot fa conjunt amb l’envàs!), el decorat (qui no té una casa així?), el problema (de fet no en té cap):



El missatge del primer anunci vindria a ser “Estàs igual de fotut que aquesta parella? Pren-te el producte i se’t passarà”. El missatge del segon seria “Vols estar igual d’estupenda que aquesta noia? Pren-te el producte”. Aquí tenim un raonament similar al dels beneficis emocionals: no ens està dient explícitament que si prenem això estarem tan bonics, prims, feliços, ociosos… com aquesta noia”; ho deixa a l’aire: “mira que estupenda estic bevent el producte…”

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: