Anàlisi formal

Podem separar l’anàlisi formal d’un anunci entre la part gràfica, la part textual i l’estructura narrativa.

La imatge

Tant en els anuncis de televisió com en els de premsa, de la part gràfica podem analitzar-ne, entre d’altres, dos elements: els colors triats i la imatge simbòlica.

1. Els colors:

Cada color té una simbologia determinada. A Internet podem trobar moltes pàgines sobre aquest tema, per exemple aquesta. Sovint és especialment significatiu fixar-se en el color triat per al producte en cas que pugui ser de diferents colors. Un exemple clar són els anuncis de cotxes: els anuncis de cotxes pensats per a la gent jove acostumen a ser de colors vius i agressius com grocs, verds cridaners, vermells… Quan són cotxes “familiars” acostumen a ser blaus foscos, grisos, negres… En aquest article parla sobre la tria dels colors de moda de cada temporada.

El decorat també és una cosa interessant d’estudiar: sovint el fons o decorat és un lloc paradisíac, exageradament bucòlic o perfecte. De vegades fins i tot no simula llocs reals. Seguint amb l’exemple dels cotxes, els cotxes juvenils acostumen córrer per carrers de la ciutat, discoteques, platges… i en canvi els familiars corren suaument per carreteres rurals buides de cotxes, en una tardor plàcida, amb fulles caient dels arbres…

2. La imatge simbòlica

La imatge simbòlica és aquella persona que acompanya el producte en l’anunci i que encarna les virtuts que té o vol tenir el producte. Aquest fenomen s’anomena transferència. Transferència dels valors, caràcter, identitat…, del protagonista al producte. Els espots de perfums són un dels millors exemples perquè venen un producte (una olor) que no es pot percebre a través dels mitjans  i per tant han de vendre alguna cosa afegida que diferenciï el seu producte. Per això als anuncis de perfum sempre surt un o una protagonista amb una “personalitat” molt definida que mitjançant l’anunci és transferida al producte. D’aquesta manera -igual que en literatura parlem de personificació quan un objecte inanimat adquireix trets humans- aquell perfum adquireix la personalitat de la dona que surt a l’anunci: elegant, agressiva, innocent, glamourosa…

Mirem aquest anunci, tot un clàssic:



Fent-ne una anàlisi formal podem destacar en primer lloc els colors blaus de tot l’anunci, un color que ens suggereix tranquil·litat, puresa… que combinen perfectament amb la música, la càmera lenta… D’altra banda, la imatge simbòlica són els cossos estàtics com estàtues gregues, que transfereixen els seus atributs al producte: bellesa, figures estilitzades… (l’anunci busca que en el nostre cervell quedi lligada la marca amb la idea de bellesa i cos prim). No es diu en cap moment –mai no es podria dir- que tenen aquell cos perquè prenen Danone. Es limiten a associar el iogurt amb els cossos. I finalment pot remarcar-se també el decorat: un lloc paradisíac, ningú té problemes ni obligacions, són com déus grecs passant el dia a l’Olimp.

El text

Pel que fa al text, podem trobar-hi diferents elements:

1. Eslògan: frase repetida al final de l’anunci, breu, i que resumeix el contingut de la campanya. Exemple: es nuevo? No, lavado con perlan.

Un gran triomf d’un eslògan és que s’acabi afegint al llenguatge col•loquial de la gent. Tanmateix, de vegades un eslògan “triomfa” però no s’associa a la marca, amb la qual cosa no és un bon eslògan per a un publicista.

2. Logotip: el nom de l’entitat amb una forma reconeixible pels consumidors

3. Recursos estilístics que podem trobar a l’eslògan o al text informatiu de l’anunci:

– personificacions: nenuco cuida el teu cabell
– comparacions: vesteix com una princesa
– rimes: rexona, no t’abandona
– qüestions retòriques: t’agrada conduir?
– imperatiu: digues no als accidents
– onomatopeies: crecs que fan crec, cuando haces pop ya no hay stop
– hipèrboles: la casera, per a la set monstruosa

Estructura narrativa

A la televisió l’estructura d’un anunci sempre té dues parts:

1. Narració (el que pròpiament anomenaríem la “història”)
2. Quadre final (compost per: eslògan, logotip i producte)

El relat d’un anunci, com qualsevol altre text narratiu, té una estructura narrativa. En el cas dels anuncis sovint té un d’aquests plantejaments (de vegades es poden combinar):

a) Problema-solució: l’anunci planteja el problema i ell mateix dóna la solució.
b) Demostració: demostració “racional” dels avantatges del producte.
c) Fragment de vida: com una petita història que li passa a algú (un “heroi”, una família “normal”…).
d) Testimonial: un personatge amb “autoritat” dóna el seu testimoni sobre el producte.
e) Gags: una historieta còmica que crida l’atenció per còmica i que l’acudit pot tenir més o menys a veure amb el producte ( Gags).
f) Imatges o històries sorprenents, xocants: pot tenir o no també una dosi d’humor, però sobretot crida l’atenció per la imatge o la peculiaritat de la història.

Xavier Breil

by-nc-sa.eu_petit

Anuncis

1 comentari (+add yours?)

  1. Paco López
    des. 01, 2009 @ 01:05:58

    Gràcies per l’enllaç que figura a l’apunt sobre publicitat. En uns dies intentaré fer un apunt sobre aquest bloc.

    Resposta

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: